2012Adventscantate 'Het evangelie van Jesaja'
Kerstcantate 'Midden in de winternacht'
Teksten Cor van Leeuwen
Muziek Cor van Leeuwen
Concerten / cantatediensten  15 december 2012 De Tabernakel, Vaassen (concertuitvoering)
22 december 2012 Evangelisch Reformierte Kirche, Ohne, Duitsland (concertuitvoering)
24 december 2012 Hervormde Kerk, Oene (concertuitvoering m.m.v. De Jonge Stem)
26 december 2014 Opstandingskerk, Nunspeet (cantatedienst)
Luister naar een geluidsfragment:
cd 1 nr. 6 Een Kind is ons geboren (4,4 Mb)
Opname dubbel-cd met 4 cd’s verkrijgbaar bij de dirigent

Toelichting bij de Advents- en de Kerstcantate

De eerste van de 2 cantates werd door dirigent Cor van Leeuwen speciaal geschreven ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van het koor. De teksten zijn ontleend aan de profetieën van Jesaja. De muziek volgt een emotionele weg van dreiging en duisternis (Een volk dat in duisternis wandelt), via hoop (De nieuwe dag zal komen) naar een jubelend slotkoor (Jubel en juich!). In vaak lang uitgesponnen inleidingen zet het orkest letterlijk de toon en daarbij worden de klankkleuren van de verschillende instrumenten (strijkers, fluit, klarinet en fagot) gebruikt om de sfeer te tekenen.

De kerstcantate Midden in de Winternacht werd ook door Cor van Leeuwen geschreven, maar al in de jaren 80. Speciaal voor Jubilate Deo werd een compleet nieuwe zetting gemaakt met koor en orkest en werden de koralen toegevoegd: coupletten van het lied Midden in de winternacht, dat een aantal keren terugkeert en waarvoor het publiek wordt uitgenodigd om mee te zingen. De kerstcantate volgt het bijbelverhaal uit Lucas 2, beginnend bij de reis naar Bethlehem in het lied De Reis. In de Pastorale schildert het orkest de landelijk sfeer van Efrata waar plotseling de herders verschijnen. Na de verbazing van de herders volgt het intieme Maria’s Wiegelied, dat alleen door de vrouwenstemmen wordt gezongen. Zij worden in eerste instantie begeleid door de harp, en pas in de loop van het lied komen daar heel zacht de strijkers bij. Na een tussenspel, waarbij de harp verschillende instrumenten begeleidt (resp. fluit, viool en klarinet) eindigt het Wiegelied in een fraai slotcouplet: Maar morgen als Je groot zal zijn, zal blijken wie Je werk’lijk bent: de Zoon van God.